lauantai 4. lokakuuta 2014

Vaellus Los Pacos - Mijas Pueblo

Väsäsin oikein runonkin ;)

Aurinkorannikko sopii myös vaeltajalle

Minulle vaeltamisella on erityinen paikka sydämessä, sillä minulla on monia lämpimiä muistoja vuorilta eri maista esimerkiksi opiskeluaikojen ulkomailla asumisten myötä. Olen istunut suuren kaatuneen puun kannon alla pitämässä yllättävää lumimyräkkää, joutunut jännittämään kun juna on jäänyt vuorelle jumiin, kuunnellut vaellusmatkalla veljeni rakastumisesta nykyiseen vaimoonsa, jäänyt lumirajalle vetämään happea ilman ohetessa ja huippukuntoisten ystävieni kiivetessä yhä korkeammalle ja niin edespäin... Kaunis kiitos kaikille, jotka olette vaeltaneet kanssani!

Suunnitellessamme Fuengirolaan muuttoa en osannut arvata, että Aurinkorannikkokin tarjoaisi kävijöilleen pitkien rantojen lisäksi kauniita, kivikkoisia vuoria. Sain kokea ihanan yllätyksen kun laskeuduimme ensi kerran Málagan lentokentälle ja ajoimme vuokra-autolla Fuengirolaan - moottoritie halkoo Benalmádenassa vuoren rinnettä kauniissa maisemissa n. 200m korkeudessa meren pinnasta ja laskeutuu siitä alas Fuengirolan rannikolle. Muutettuamme tänne minulle onkin ollut selvää, että herättäisin täällä tätä ihanaa harrastusta henkiin, ainakin vähän.

Kuuman kesäkauden hiljalleen väistyessä ja syyskuun vaihtuessa lokakuuksi pääsinkin rakkaan mieheni kanssa kahden ensi kerran lyhyehkölle vaellukselle Fuengirolan Los Pacosista Mijas Puebloon. Alta näet maiseman, jossa reitti kulkee. Kuvan keskiosassa näkyvä tie on osa reittiä, joka kulkee valkoiselle Mijas Pueblon kylälle.

Eräs ystävällinen tuttavamme lainasi meille Pentti Korpelan vaelluskirjaa, jossa reitti Los Pacosista Mijasiin oli kuvattu yksityiskohtaisesti (reitti 21, Maaseutukierros). Tästä oli paljon hyötyä, sillä reittiä ei oltu merkitty. Pelkällä suuntavaistolla olisimme harhautuneet reitiltä monet kerrat. (PS. jos jollakulla on myydä kyseinen kirja, ostaisin sen mielelläni. Kuulin, että painos olisi kirjakaupasta loppuunmyyty? Tai jos tiedät vaelluskartoista niin nekin vinkit olisivat tervetulleita.)

Reitti Los Pacosista Mijas Puebloon

Kirjaan on merkattu reitti Fuengirolan rannikolta asti, mutta itse aloitimme vaelluksen Los Pacosista Mijas Puebloon läheltä suomalaisten suosimaa Girasolin asuinaluetta. Tien nimi oli Camino de la Cantera. Reitti kulkee ensin yhden moottoritien yli ja toisen (E-15) ali ja toisella puolella muutaman sata metriä sen (E-15) vierustaa. Sen jälkeen se lähtee hiljalleen kohoamaan kohti Mijas Puebloa. Korkeuseroa on hyvin maltillisesti, meidän aloituspisteestä ehkä 400m luokkaa. Kilometrejä meillä kertyi yhteensä noin 12. Reitti on helppokulkuista, päällystettyä tai päällystämätöntä tietä. Reitti sopiikin myös vähän vaellusta harrastaneille, esimerkiksi iäkkäämmille ja miksei perheellisillekin. Toki lasten pitää olla kävelyyn tottuneita ja eväitä sekä juotavaa kannattaa olla riittävästi mukana. :)

Aikaa meillä meni reissussa ruokailuineen ja valokuvauksineen n.3,5h. Jos lapsia olisi mukana, tekisin siitä suosiolla koko päivän ohjelman. Lasten kanssahan ei yleensä muutenkaan ehdi kuin yhden asian päivässä, eikö niin. ;)

"Virallinen" Korpelan kirjan reitti olisi palannut takaisin eri reittiä, mutta me palasimme ajan puutteen vuoksi samaa tietä takaisin. En kirjoita reittiä nyt auki, sillä se löytyy kyseisestä kirjasta. Sen sijaan jaan kuvia, joita olen matkan varrelta ottanut. Suosittelen lämpimästi tätä reittiä - kysy ohjeet vaikka joltakulta kirjan omistavalta!

Me olemme mieheni kanssa siinä mielessä onnettomia, että kun urheilemme niin otamme aika varmasti kaikki kuluttamamme kalorit takaisin ruokailun merkeissä. Söimmekin Mijasissa salaatin ja pizzan puoliksi. Koska pizza ei ollutkaan jätti niin harhauduimme vielä ostamaan jonkinalaisessa sokeriliemessä paahdettuja pähkinöitä. Voin kertoa, että nämä lämpimät pähkinät olivat taivaallisia. :-P

Kuvia Los Pacos - Mijas Pueblo -reitin varrelta

Mieheni - hän rakastaa näitä havupuita ja tätä rauhaa

Perillä Mijas Pueblossa

Perillä Mijas Pueblossa huomasimme, että tämä paikka todella vetää puoleensa. Kun tähän aikaan (torstaina klo 11.30) olisi Fuengirolan junakadullakin melko hiljaista niin Mijas Pueblossa on täysi meno päällä! Kiinalaiset räpsivät kuviaan ja ravintoloissa on asiakkaita.

Mijasin miehet

pizza quattro stagioni
Pizza Quattro Stagioni

pähkinäkoju
Petollinen pähkinäkoju, kerran kun ostat niin koukkuun jäät!

sokerikuorrutteiset pähkinät
Must have -pähkinät. Onhan niissä sentään protskua! 0:)

Tällaista tällä erää! Tulette varmasti näkemään myös muita vaellukseen liittyviä postauksia.