tiistai 28. huhtikuuta 2015

El Chorrossa ja Ardalesissa vaelluksella ja turisteilemassa

El Chorro on pieni, mutta sitäkin tunnetumpi kylä Áloran kupeessa Málagan provinssissa, reilun 70km päässä Fuengirolasta. Se tunnetaan paitsi yhtenä Espanjan suosituimmista kiipeilykohteista niin myös yhdestä erikoisimmista vaellusreitistä, Caminito del Rey:stä ("kuninkaan polku"). Kävimme El Chorrossa ja Ardalesissa Guadalhorcen tekojärvillä turisteilemassa ja kuikuilemassa reilu viikko sitten. Tässä paikoista ja patikoinnistamme pientä infoa sekä kuvia.

Kerrankin koko perhe kuvassa, kiitos brittiläisen kalliokiipeilijän!
Taustalla Sierra Human vuoristoa

Caminito del Rey - Ardalesin ja El Chorron historiallinen linkki

Caminito del Rey on alun perin rakennettu vuosina 1901-1905 helpottamaan kahden vesivoimalaitoksen välistä kulkua ja tavaroiden siirtoa. Voimalaitokset sijaitsivat tuolloin molemmilla puolella El Chorron rotkoa. Kuningas Alfonso XIII kulki reittiä Conde del Guadalhorcen padon avajaisiin (Ardalesin puolelle) vuonna 1921, josta polun nimi on myös peräisin.

Reitti kulkee mm. El Chorron rotkon seinämillä, yli 100 metriä vedenpinnan yläpuolella. Caminito del Rey sai maineen maailman vaarallisimpana vaellusreittinä sen jälkeen kun viisi ihmistä menetti henkensä reitin varrella vuosina 1999-2000. Reitti suljettiinkin kokonaan vuonna 2001. Neljä vuotta kestäneen täydellisen remontin ja 2,8 miljoonan euron kulujen jälkeen se on avattu uudelleen 28.3.2015. Ensimmäiset kuusi kuukautta reitti on ilmainen, jonka jälkeen siitä aletaan veloittamaan pientä maksua.

Mikäli haluat päästä reitille vaeltamaan, varaa aikasi ja paikkasi suoraan Caminito del Rey:n sivuilta. Sivuilla on selkeät ohjeet perille. Nyt nettisivuille ehkä pääseekin, alussa ne olivat aivan tukossa ja ensimmäiset kuukaudet täyttyivät heti. Ensimmäiselle vuodelle odotetaankin jopa 250 000 kävijää. Aurinkorannikon suomalaisessa yhteisössäkin on ollut sosiaalisessa mediassa paljon pöhinää kohteesta. :)

Me kuikuilimme reittiä autosta. Mieheni on menossa vaellukselle kesäkuussa, me muut jäämme suosiolla kotiin. :)

Tässäpä muutama kuva Caminito del Reystä.

Caminito del Reyn sisäänkäynti
Caminito del Reyn sisäänkäynti (pohjoinen)

Caminito del Rey
Rotkon yli kulkee Caminito del Rey. Vesi on mielenkiintoisen väristä, turkoosia. Tässä vihreä näyttää tosin ylikorostuvan.

Caminito del Rey on noin metrin levyinen polku. Ei korkean paikan kammoisille!

Kävelijöitä uudelleen avautuneella "kuninkaan polulla"

Aika huisa reitti!

Kuvia El Chorrosta

Rautatien silta El Chorrossa
Rautatien silta, oikealla puolella lienee juuri Sierra Huma

Mielenkiintoinen sijainti talolla, kallionkolossa!

Vaelluksella El Chorrossa

Kävimme noin viiden kilometrin mittaisella vaelluksella lasten kanssa. Jätimme auton rautatieaseman läheisille parkkipaikoille ja katsoimme aloituspisteen alla olevasta kartasta. Pääsimmekin kävellen lähemmäs suosittuja Sierra Human kalliokiipeilypaikkoja. Kiipeilijöitä oli vuorilla, ja heitä tuli myös meitä vastaan kun kävelimme ylöspäin.

Alla kuvia reitiltä. Jos menisin nyt uudelleen El Chorron alueelle niin kokeilisin seuraavaksi El Mirador -nimisen ravintolan kupeelta lähtevää reittiä Ardalesin puolella. Myös itse ravintola oli kovin mielenkiintoisen oloinen tarjoten mitä romanttisimmat näkymät tekojärvelle, joten kävisin ehdottomasti siellä myös syömässä (tällä kertaa meillä oli Lidlin tuorepaistopisteeltä eväät mukana :D ). :)

Kävelyllä El Chorrossa

Kuva ei ole vinossa, vaan puut olivat  todellisuudessa vinossa.

Etappi saavutettu

Kukkia Sierra Humalla
Sinisiä kukkia Sierra Humalla

Ardales

Kun suuntasimme Ardalesin puolella katsomaan tekojärviä ja Conde del Guadalhorcen patoa, kello taisi olla jo lähempänä kahdeksaa ja pimeä oli pian laskemassa. Mutta pikavisiittikin kannatti ehdottomasti! Huomasimme Caminito del Reyn pohjoisen sisäänkäynnin, ja näimme satumaiset turkoosit tekojärvet sekä kuuluisan Guadalhorcen padon. Lähdimme paikasta auringonlaskun valojen saattelemana. Andalusiaa parhaimmillaan! <3

Embalse del Guadalhorce - Guadalhorcen tekojärvi

tuulivoimaa
Tuulivoimaa!

Suosittelen ehdottomasti tätä paikkaa - siis sekä El Chorroa että Ardalesia - kaikille Andalusiassa kävijöille. Sopii erinomaisesti myös pariskunnan kahdenkeskiseen retkeen kauneutensa vuoksi.